Tuesday, April 10, 2007

Kennismaking met Ordina Public Consulting

Als projectmanager bij UWV Polisadministratie had ik een goede samenwerking met Ordinaconsultant Rita Verduin. Zij vertelde mij, dat haar unit regelmatig zelfstandige adviseurs inschakelt bij projecten en stelde een kennismaking voor met haar directeur Volkert Batelaan.
Zo had ik op 3 april 2007 een goed gesprek met Volkert. Zijn visie op implementatie en verandermanagement komt overeen met de mijne. Weliswaar zijn voor die situaties goede hulpmiddelen nuttig (referentiemodellen, standaardplannen en draaiboeken etc.), maar een doelgerichte en pragmatische aanpak bepaalt uiteindelijk de mate van succes. Het is de kwaliteit van de professional die doorslaggevend is en het zijn niet de hulpmiddelen. Als ik het gevoel krijg, dat de middelen tot doelen worden verheven, ben ik zelf altijd op mijn hoede.

Volkert vertelde, dat hij promotieonderzoek heeft gedaan naar organisatieculturen. En omdat het onderwerp mij interesseert, kreeg ik zijn proefschrift mee. Ik zie wel een verband tussen organisatiecultuur-studie en de bovenbeschreven visie op implementatie. Als je namelijk in de organisatiecultuur duikt, leer je, dat mensen niet conform formele schablonen acteren. Je moet dan als professional je ervaring en intuïtie hanteren en niet primair een of andere sophisticated tool. ("A fool with a tool, is still a fool".) Dat klinkt logisch, maar in de advieswereld zijn diverse grote spelers, die met fraaie powerpoint-presentaties verkopen, dat succes met hun bureau-aanpak verzekerd is.
Al met al vonden Volkert en ikzelf het van beide kanten een plezierige en nuttige kennismaking.