Thursday, April 5, 2007

Bijeenkomst alumni van de postdoc opleiding Informatiemanagement van de UvA

AGIM is de vereniging van alumni van genoemde opleiding. Zelf heb ik deze opleiding gevolgd in 1990-1991. Ik was toen ruim 10 jaar als 'practitioner' werkzaam in het bedrijfsleven en vond het een verademing om me te laven aan recente academische theorieƫn aangaande het vakgebied. Om daarop aangesloten te blijven bezoek ik met enige regelmaat AGIM-bijeenkomsten.

Op 29 maart 2007 was er een bijeenkomst met als sprekers professor Rik Maes van de Universiteit van Amsterdam en internetpionier Michel Bauwens.
Rik liep langs de 10 geloofsartikelen van de opleiding I+M. Hij merkte op, dat in het assenkruis Business <--> ICT en Strategie <--> Operations de laatstgenoemde as steeds beslissender lijkt te worden. Ik realiseerde mij, dat ik de afgelopen 25 jaren altijd in die as mijn werk heb gedaan. In vaak jaren moeizaam ploeterende projecten, die vanuit nieuwe strategische initiatieven waren gestart.
Michel Bauwens tenslotte liet zijn licht schijnen over Peer to Peer economics, door de internetrevolutie aan invloed winnend. Veel van ons ervaren concreet welke veranderingen in marketing, verkoop en distributie optreden door de mogelijkheden van internet. Maar ook produktie wordt erdoor veranderd. Zelf vind ik de produktie van Linux door een wereldwijde community van programmeurs een aansprekend voorbeeld. Michel zet systematisch de klassieke produktiemodellen en de Peer Production naast elkaar.