Friday, April 6, 2007

Einde van een langdurige opdracht bij UWV

Bij UWV liep gedurende 2004 al het grote project Polis (met zo'n 150 projectmedewerkers). Want in het samenwerkingsverband UWV-Belastingdienst (SUB) worden heffingstaken overgedragen van UWV naar de Belastingdienst en bouwt UWV een nieuwe Polisadministratie met inkomensgegevens van alle Nederlanders. De Polisadministratie zou per 1-1-2006 worden ingevoerd.

Per 1-1-2005 werd Jop van Breugel binnen UWV aangesteld als businessmanager om de lijnafdeling Polisadministratie voor te bereiden. Zelf begon ik ook op 1-1-2005 om Jop als projectmanager te ondersteunen. Als projectmanager aan de businesskant moest ik o.a. de acceptatie van de op te leveren Polisapplicatie coördineren. Mijn projectorganisatie aan de businesskant telde 30 personen. Aangezien de opleveringen van de applicatie Polis tot ver in 2006 doorschoven, werd mijn opdracht met een jaar verlengd.
Eén van de grote verdiensten van mijn projectorganisatie aan de businesskant acht ik het, dat wij in de loop van 2006 zogenaamde Terugvalapplicaties hebben ontwikkeld, zodat afnemers van polisgegevens ondanks het uitblijven van de Polisapplicatie bediend konden worden. O&I adviseurs van UWV Gegevensdiensten zagen namelijk tijdig het gevaar van de uitblijvende Polisapplicatie en adviseerden slimme workarounds te maken om de door Belastingdienst geleverde gegevens beschikbaar te maken voor afnemers.

In het eerste kwartaal van 2007 heb ik nog een vervolgopdracht gedaan voor kennisoverdracht naar de Functioneel Beheer organisatie van UWV Gegegevensdiensten. Het was met name belangrijk om de Terugvalvoorzieningen goed over te dragen aan de functioneel beheerders. Maar per 30 maart was dan de opdracht bij Polisadministratie na 2 jaar en 3 maanden definitief afgesloten. Deze posting in mijn weblog geeft natuurlijk maar een summiere indruk van deze enerverende en leerzame periode. Een periode ook die werd gekenmerkt door constructieve en plezierige samenwerking met de lijnorganisaties van Polisadministratie en Functioneel Beheer.