Wednesday, November 4, 2009

Opschaling van maatschappelijk relevante ICT-applicaties

Op 2 augustus j.l. schreef ik op mijn weblog over het programma M&ICT. Dat was naar aanleiding van een conferentie in het voorjaar van dit interessante overheidsprogramma. Maar er is zoveel over te vertellen, dat één posting niet volstaat. Daarom bij deze nog wat meer informatie.

Op 22 juli 2009 schreef het programma M&ICT in een mail het volgende:

QUOTE
Geachte heer/mevrouw,
Vandaag zijn de winnaars bekend gemaakt van de 9e en 10e prijsvraag Maatschappelijke Sectoren & ICT (M&ICT). In totaal is er ruim 3 miljoen euro beschikbaar gesteld aan 4 veelbelovende ICT-projecten in de sectoren zorg en onderwijs. Stichting FC Twente gaat o.a. met stichting meer dan voetbal een game uitbreiden naar 250 scholen om de woordenschat van kinderen op de basisschool te vergroten en ze spelenderwijs te motiveren voor taal. Stichting Begeleide Zelfzorg schaalt een ICT applicatie via de PC en de telefoon op naar circa. 70.000 trombosepatiënten thuis, waarmee de empowerment van de patiënt, de mantelzorg en wijkverpleging verbetert. Stichting OntSpruit gaat een serious taalgame voor kleuters (met een taalachterstand) verspreiden naar 70 scholen. Om de druk op de arbeidsmarkt te verminderen en om de zelfzorg van patiënten te verbeteren heeft KSYOS als doel om geautomatiseerde medicatiedispensers, waarmee zorgverleners inzicht hebben in de medicatie van de cliënt, uit te breiden van 100 cliënten in 2 regio's naar 12.000 cliënten en 400 apothekers .

Hiermee komt het totaal aan gehonoreerde M&ICT projecten op 55, en er is nog een laatste mogelijkheid voor projecten die in aanmerking willen komen voor deze financiële bijdrage. Op dit moment loopt de laatste prijsvraagronde met een totaal beschikbaar budget van 16,7 miljoen euro. M&ICT daagt hiermee succesvolle ICT projecten in de maatschappelijke sectoren uit om zich in te schrijven op onderstaande thema's:
- 11e Prijsvraag: Plaatsbepaling in zorg, onderwijs en veiligheid
- 12e Prijsvraag: Opschaling van succesvolle ICT-toepassingen in de maatschappelijke sectoren
Projecten kunnen een maximum van 1,2 miljoen euro aan financiering vanuit M&ICT winnen. Inschrijven kan tot 30 september 2009.
De prijsvraag valt onder de Europese Richtlijn voor aanbestedingen, wat betekent dat er een grondig en zorgvuldig vastgesteld beoordelingsproces voorafgaat aan de keuze voor de winnaars.
Surf voor meer informatie naar de website van M&ICT: http://www.m-ict.nl

UNQUOTE

Hoewel dit programma mijns inziens tamelijk onbekend is, geeft de mail aan, dat er toch op flinke schaal gestimuleerd wordt.

Het programma zich op de sectoren Onderwijs, Zorg, Veiligheid en de domeinen Jeugd, Energiebesparing en Mobiliteit. En probeert daar het zogenaamde systeemfalen bij innovaties te elimineren. Systeemfalen kan optreden vanwege één of meer van de volgende oorzaken:
-Er is geen coördinatiepunt voor de betreffende problematiek.
-Er is geen zicht op de totale keten.
-Geen financiering beschikbaar.
-Er is geen organisatievorm beschikbaar of beschikbaar te maken.
-Gewenste standaarden zijn niet klaar.

Nog wat voorbeelden van gesponsorde projecten:
In een project over serious gaming willen Hogescholen gezamenlijk het gebruik van businessgames invoeren om zo het onderwijs te innoveren. Het gaat om Businessgames á la carte, waarin studenten oefenen in bedrijfssituaties. Ik heb zelf ooit een management game met een team gespeeld in 1988 en vond dat toen leerzaam. Ik vond dit voorbeeld dus nogal traditioneel en de vertegenwoordigers van het onderwijs plaatsten deze applicatie ook in een secundaire rol t.o.v. hun lessen. Een universitair onderzoeker provoceerde hen daarop met zijn mening, dat deze games het traditionele onderwijs overbodig maken en de docentenkosten worden bespaard. Sommigen zeggen dat deze zich meer kunnen richten op hun begeleidersrol i.p.v. hun inhoudelijke rol. Ik vind dat best wel een intrigerende stelling. Eigenlijk is het onderwijs nog erg traditioneel en klassikaal gericht. In de klas kun je twee zaken onderscheiden: enerzijds het groepsproces en de socialisering van leerlingen en anderzijds de kennisoverdracht. Dat laatste nu kan veel beter met games en e-learning. Je vindt immers in een klas de typische samenstelling dat er één groep is, die snel begrijpt en die zich verveelt als het tempo te laag blijft. Daarnaast is er de groep, die minder snel begrijpt en misschien sowieso minder moeite doet. En dan kan er nog een groep zijn, die ongeïnteresseerd alleen maar zit te vervelen. En de leraar moet daarin maar orde zien te scheppen. Zet ze dan maar individueel voor een pc met opdrachten en examens! De gemotiveerden en slimmeriken gaan dan als een speer en de loosers vallen snel door de mand…..

IZIT is een samenwerkingsverband van 18 regionale zorgaanbieders in Twente en de Achterhoek. Dit is een voorbeeld, waarin M&ICT sponsort om een totale keten aan de gang te krijgen. Elk van deze spelers voor zich is niet in staat om succesvol ICT-innovaties als transmurale gegevensuitwisseling te realiseren. Voor 5 patientgroepen worden nu oplossingen ontwikkeld. Hier wordt echt een zorgketen gemobiliseerd en verbeterd.

Op de website van M&ICT is een volledig overzicht van de gesponsorde projecten te vinden.