Tuesday, January 6, 2009

ECP, electronic commerce platform, hield jaarcongres op 20 november 2008.

Electronic Commerce Platform begon in 1998 en ik herinner mij die tijd goed, omdat ik toen bij Cap Gemini werkte en meemaakte hoe electronic commerce een hype was, waarin niemand de boot wilde missen, voordat na de milleniumwisseling de zeepbel barstte met de dotcom-crisis. Ik vermoed dus dat een organisatie als ECP zijn oorspronkelijke missie kwijt is, nu alle bedrijven en instellingen wel zo ongeveer weten welke zaken ze op internet wel en niet kunnen regelen. Ik vond het dan ook niet verrassend, dat aan het slot van de dag door de hoogwaardigheidsbekleders werd bekend gemaakt dat ECP en EPN van januari 2009 de krachten gaan bundelen. (ECP van oud-minister Van Boxtel en EPN van Alexander Rinnooij Kan moeten immers beide een nieuwe missie vinden.)

Maar aan het ECP congres was te zien, dat de steven reeds gewend is naar het in beeld brengen van nieuwe technologieën, die de maatschappij vooruit kunnen helpen. Een logische ontwikkeling vind ik. Welke ontwikkelingen nu op deze dag in de schijnwerper werden gezet? Identity Management (Security dus), E-fakturatie, Zorg op afstand, Elektronisch Patientendossier, Serious Gaming, Cybercrime, Holland Financial Centre en Elektronische Overheid.

Ik was op het congres, omdat een oude collega op de infomarkt stond met zijn start-up Brain Academy.
Brain Academy introduceert een tweedaagse teamtraining, waarin teamvaardigheden worden geëist bij het spel World of Warcraft. Een aantal trainers en coaches, die goed bekend zijn met het spel en met teamwork, begeleiden de cursisten. Ik heb al eens eerder op mijn weblog (dd 2 oktober 2008) geschreven, hoe ikzelf en veel generatiegenoten het fenomeen Gaming hebben gemist. Maar dit World of Warcraft kent wereldwijd 10 miljoen deelnemers, die daar per maand 10 dollar voor betalen. Toen ik er in de familie naar vroeg, bleken twee youngsters in de familie ook een flink aantal levels van het spel doorlopen te hebben.

Hier volgen een aantal impressies van de infomarkt en van door mij bezochte seminars:
Thuiswinkel verenigt bedrijven die via internet willen verkopen. In 2001 waren er 38 bedrijven aangesloten en nu 930. De vereniging doet een juridische en financiele check en daarna mag het lid het Thuiswinkel Waarborg merk dragen. Zij houden zich aan de wet en de gedragsregels van de associatie. Fraai staaltje zelfregulering! (Een paar weken later las ik in de krant, dat het Algemeen Dagblad 20 websites van aangesloten winkels onderzocht en dat meer dan de helft gehacked kon worden. Zodanig, dat je bij het doen van een bestelling door een hacker bespioneerd en bestolen kon worden. Dan geeft het Thuiswinkel Waarborg merk dus schijnzekerheid…..)
In het jaarboek veel interessante informatie en het beeld, hoe ondanks de economische teruggang na 2001 het online kopen via internet tegen de verdrukking in doorgroeide. Niet verrassend natuurlijk, want deze innovatie voorziet in een zeer grote behoefte. Maar wel goed om ook even de cijfers op een rijtje te zien.

Identity management:
Diginotar was aanwezig en ik heb me eens verdiept in hun brochures. Ik dacht altijd, dat het iets te maken had met notariaat, maar dat is dus niet zo. Het is een dienstverlener, die wil dienen als intermediair voor Internet Trust Services. Doordat transacties lopen via dit intermediair weten twee partijen (bijvoorbeeld een klant en een bedrijf), dat beiden zijn wie ze zeggen te zijn. De precieze techniek en processen blijven voor mij altijd een beetje ondoorzichtig. De klant kan zich bij Diginotar o.a. identificeren met Digid; ik vraag mij dan af, wat de toegevoegde waarde van Diginotar in deze keten nog is.
ICTU (alom aanwezig) had ook een stand en daar vond ik twee interessante rapporten over Identity Management. Een rapport van Cap Gemini, die in opdracht van de overheid onderzoek deden ten behoeve van de GMV (Gemeenschappelijke Machtigings- en Vertegenwoordigingsvoorziening). En ook een rapport van Innopay getiteld, “Verkenning e-herkenning, een andere opzet voor DigiD”. Dat laatste vind ik een zeer duidelijk rapport. Het geeft inzicht in het gebruik van ‘schemes’ zoals dat in het internationale betalingsverkeer succesvol wordt toegepast. Een pareltje, dit rapport van Innopay. Overigens kan ik na lezing van deze rapporten een leverancier als Diginotar wel een plekje geven.

Ineke Bussemaker, directeur Betalen&Sparen van Rabobank, sprak over de werkgroep Financiele Logistiek van Holland Financial Centre.
Dit samenwerkingsverband beoogt om Nederland een competence center te maken, dat in de internationale financiële stromen een draaipuntfunctie heeft. Gedacht wordt dan niet aan de financiele markten, die London en New York als centrum hebben, maar aan zich ontwikkelende stromen van betalingsverkeer en e-facturatie. Ik had even moeite om het te begrijpen, maar nadat ik de spreekster daarover een vraag gesteld werd het mij duidelijk. Op het moment, dat er internationale standaarden ontstaan voor e-facturatie en betalingsberichten, dan is Nederland voor het leveren van deze diensten niet meer beperkt tot zijn nationaal grondgebied. Zoals bijvoorbeeld het innovatieve Ideal concept van de banken nu nog gebonden is aan Nederland.

Tenslotte werd door Valerie Frissen het jaarboek aangeboden aan de hoogwaardigheidsbekleders en alle bezoekers kregen het bij de uitgang mee naar huis.
“Omzien naar de toekomst; Jaarboek ICT en Samenleving 2008-2009; essays”, Snel de inhoudsopgave doorgenomen. Ziet er veelbelovend uit en is gevoegd bij de vakantieliteratuur voor de Kerstvakantie.