Wednesday, July 25, 2012

Nieuwe marktplaatsen voor ICT'ers

In computable van 4-11-2011 staat het bericht dat AMC en VU-mc een platform opzetten, waar via aanbestedingsregels tijdelijk personeel wordt ingehuurd.
Eerder schreef ik over de Marktplaats van UWV op deze weblog: 'UWV Marktplaats, een innovatief medium voor werving van skills' op 17 maart 2009, 'Open Dag van de Marktplaats UWV' 7 januari 2010, 'Evaluatie van de Marktplaats UWV' op 7 juli 2011. Na UWV hebben ook de Politie en andere organisaties zo'n marktplaats' opgezet; nu volgt dus ook de zorg. (Een googlesearch toont, dat er in 2011 al zo'n 40 marktplaatsen waren om freelancers in contact te brengen met overheidsorganisaties.)
In de afgelopen jaren is het aantal zzp'ers enorm gegroeid. Het gebeurde in allerlei beroepsgroepen, maar zeker ook in de beroepsgroepen die ik van nabij ken: ICT-professionals, interimmanagers en projectmanagers. Het ontstaan van de internetmarktplaatsen sluit naadloos aan op het fenomeen zzp'er Bedrijven kunnen via de marktplaatsen op zoek gaan naar de specialisten die zij zoeken. Bedrijven zijn daarbij niet afhankelijk van grote dienstverleners en kunnen tegen lagere prijzen wellicht betere mensen krijgen. De tussenlaag van commerciele vertegenwoordigers van de dienstverleners wordt gepasseerd. De zzp'ers kunnen rechtstreeks zaken doen met de opdrachtgever zonder het filter van de commerciele accountantmanagers. Deze zijn vaak niet competent genoeg om de skills van de zzp'er te begrijpen en over te brengen. Soms zijn ze gewoon niet geïnteresseerd om zich daarin te verdiepen. Zowel voor opdrachtgevers als voor zzp'ers is het dus in potentie voordelig.
Deze nieuwe marksituatie vraagt aan twee kanten wel een aantal noodzakelijke skills. De zzp'er moet administratief en commercieel in staat zijn om via de marktplaats zich aan te bieden en tot een goed contract te komen. Het vragende bedrijf moet in staat zijn om de kandidaten die zich aanbieden goed te screenen en te komen tot een voor beide partijen aantrekkelijk contract betreffende de gewenste inzet. Binnen het vragende bedrijf moet de internetmarktplaats goed verbonden zijn met de partijen binnen het bedrijf die op zoek zijn naar bepaalde specialisten. Het bedrijf moet dus goed weten welke specialisten nodig zijn, de inkoop kunnen afwikkelen en administreren. En uiteraard moet de regievoering over de ingehuurde specialisten door het bedrijf worden waargemaakt.
Er wordt in Europa veel gesproken over hervormingen in de economie. Weg van overdreven ontslagbescherming en weg van langdurige dienstverbanden, zaken die creativiteit en innovatie in de kiem smoren. Daarin pas het goed, dat werknemers zich zelfstandig maken. In Nederland is de laatste jaren het fenomeen zzp'er fenomenaal gegroeid. Promovendus Arjen van den Boom heeft daar veel over geschreven. Onderzoek van hem zal ik binnenkort beschrijven in een blogposting over de beurs Overheid&ICT van april 2012.
Volgens mij is het implementeren van een marktplaats een dienstverlening, waarmee geld te verdienen valt. Niet ieder bedrijf zal dit op eigen kracht kunnen doen. Sterker nog, aangezien Nederland met dit fenomeen voorop loopt, biedt het voor bewezen aanbieders kansen om deze dienstverlening aan te bieden in andere Europese landen.