Tuesday, August 9, 2011

Aan de slag met de BAG (2)

Ministerie van VROM organiseerde op 29 en 30 november 2010 twee workshopdagen om de implementatie van de Basisadministratie Gebouwen te stimuleren. Een eerste verslag daarvan verscheen op deze weblog op 7 juni j.l. Bij deze nog verslag van een paar informatieve workshops, die ik bijwoonde.

Er was een sessie over de koppeling van BAG en GBA (Gemeentelijke Bevolkingsadministratie). GBA is mij zeer bekend vooral door mijn betrokkenheid bij de Polisadministratie van UWV in 2005 en 2006.
Volgens mij is het zo, dat GBA een deel van zijn gegevens zal gaan halen uit de BAG. Tot op heden was de GBA niet alleen de administratie voor persoonsgegevens (naam, geslacht, geboortedatum, burgerlijke staat e.d.) maar ook de administratie voor de verblijfsgegevens van de persoon. Dat heeft overal veel problemen gegeven. Bij de polisadministratie van UWV heb ik ze meegemaakt. Ik begrijp dus dat GBA in de toekomst alleen het sleutelgegeven van het adres zal vasthouden en voor de precieze adresgegevens zich zal verlaten op de BAG. Die adresgegevens worden als het ware uit de GBA weg-genormaliseerd. Dat zal bijvoorbeeld UWV maar ook andere clubs die sociale wetgeving uitvoeren zeer helpen om fouten, zoekwerk en fraude te voorkomen.

Volgens een GBA-spreker is de fasering als volgt:
1 Beginnen met dubbel opslaan, zodat klanten niet twee keer hoeven uit te vragen.
2 Op termijn verdwijnen de adresgegevens uit GBA/BRP.
3 En worden in GBA uiteindelijk alleen sleutelgegevens over adressen vastgehouden.

Vergeleken met de adresgegevens die GBA nu kent worden er 4 nieuwe rubrieken voor het adres genoteerd:
-naam openbare ruimte (nu is rubriek beperkt tot 24 posities, de afkortingsnorm Boko wordt vervangen door NEN);
-woonplaatsnaam (Zaandam is een woonplaats, Zaanstad is de gemeente. Dat wrikte ook bij UWV Polisadministratie al.);
-identificatiecode verblijfplaats;
-,, ,, nummeraanduiding.

Bij de bovengenoemde wijziging komt veel kijken. GBA heeft 16.5M personen op persoonslijsten; daar moeten 4 attributen bij. Deze moeten allemaal naar de centrale voorziening. De gemeenten moeten voor 1 juli 2011 deze berichten doorgeven. En dat moet volgens planning, want ze kunnen niet allemaal tegelijk gaan doorgeven. Niet met deze volumes!

Er was een interessante workshop van de Inspectieraad. Deze raad is een samenwerkingsverband, waarin 14 (!) inspecties elkaar treffen. Het regeringsbeleid 2007 heeft hen opgelegd om te voorkomen, dat verschillende inspecties bij ondernemingen langsgaan als dat valt te voorkomen. In het kader van de verlaging van administratieve lasten voor bedrijven. Dat doe je dan door:
-toezicht coordineren
-verminderen toezichtslast
-effectief werken
-samenwerken in toezicht zelf
-bevorderen van het delen van applicaties en voorzieningen
-voorzieningen o.a. Inspectieview waarin je kunt zien wie er al is geweest, plannen, gezamenlijk rapporteren.
Voor eea is wel een referentiemodel nodig, zodat je dezelfde begrippen en definities gebruikt

Het valt me voortdurend op hoe belangrijk gegevensmodellen en stelselcatalogi worden. Het is duidelijk dat een architectuurbasis nodig is voor dergelijke grootschalige ict-ontwikkelingen. Allerlei diensten moeten op beleids-, tactisch - en uitvoerend niveau uitwisselen en de enige taal die daarbij uiteindelijk werkt, is de architectentaal!

De nieuwe Voedsel en Warenauthoriteit (één van de betrokken inspecties) had al een model gemaakt en daarop kon men voortborduren. Dat model was geinspireerd door uitgangspunten van de BAG. (Daarom stonden zij dus op deze BAG-implementatiedagen.)
In hun model nemen ze alle objecten van inspectie op. En daarnaast alle subjecten, (daarbij betrodie daarbij betrokken zijn.
Hun aanpak was om zoveel mogelijk aan te sluiten op wat er is. En dus goed te kijken naar de stelselcatalogus. De NHR (Nationaal Handels Register) bijvoorbeeld is nuttig, maar een inspectie moet soms meer weten en voegt dan attributen toe aan een object.

Kortom, er was van alles te horen op deze BAG-implementatiedagen. Het wordt daarbij duidelijk, dat de implementatie overal ter hand wordt genomen. En de grote opkomst bij deze bijeenkomst toont aan, dat de lagere overheden er serieus mee bezig zijn.