Friday, September 24, 2010

Nederlandwerktonline.nl

Op 25 mei 2010 was ik in Utrecht bij het event Nederlandwerktonline.nl. Eén van de initatiefnemers daarvan is een alumnus van de EMIM-opleiding (Sam van Buuren) en waarschijnlijk had hij de leden van de alumnivereniging AGIM uitgenodigd. Ik zag overigens geen andere bekende gezichten van AGIM, hoewel er een grote opkomst was. Naar schatting ruim 100 mensen. Wel een bepaald nieuw, progressief, enthousiast publiek. Wat minder duf dan de groep, die de AGIM-bijeenkomsten bezoekt.
Het was een jong publiek, de meesten onder de leeftijd van 35. En een enkele 50-plusser zoals ondergetekende. Het is ook een soort spiegel voor jezelf, dat je eigen generatie langzaam uit beeld verdwijnt. Eén van de sprekers vond, dat de vrouwen afwezig waren, terwijl ik toch naar schatting 30% vrouwen zag; maar waarschijnlijk vond ze dat tegenvallen.
Vrouwen, die zich roerden met vraagstelling, stelden zich voor als “online coach voor burnout” en als “coach voor stem en presentatie”. Een andere vrouw draagt de website “nooitmeerdieet”, een soort tegenhanger van Sonja Bakker, zeg maar.
Echte freelancers dus, met onconventionele beroepen. Een groep, die zeker ideeën heeft over “het nieuwe werken”.

Bij die nieuwe wereld hoort ook Twitter. Een fenomeen, waaraan ik maar moeilijk kan wennen. Op een groot scherm liepen tijdens de bijeenkomst tweets die de wereld in worden gestuurd. Soms door mensen in de zaal, soms door lieden die er niet bij konden zijn en elders in het land meedenken. Wat ik aan tweets op het scherm langs zag komen, bevestigt mijn indruk van Twitter: geen inhoud. Maar een dame in de zaal merkte op, dat ze de mensen op Twitter zo leuk vindt. En dat begrijp ik wel. Er is een grote groep, die elkaar aanvoelt en die via Twitter in verbinding blijft. Geestverwanten dus. Voor hen hebben deze tweets wel degelijk waarde en waarschijnlijk ook inhoud, zij het dat het om gefragmenteerde, korte boodschappen gaat.

Dan naar de kern van de bijeenkomst en de boodschap van de initiatiefnemers. Als ik dat tenminste goed begrepen heb.
Gesteld wordt, dat je al je werk op internet kan doen. En dat alle gereedschappen, die je nodig hebt via internet te vinden zijn, vaak als gratis open source software.
Sam had vier leveranciers uitgenodigd om in gesprek te gaan met de zaal over een aantal stellingen. Volgens hem zijn dit de vier leveranciers, die in de visie van Gartner in 2020 het gebeuren op internet bepalen: Google, IBM, Apple en Microsoft. In de opstelling van de sprekers herkende ik de open mind van Google, terwijl Microsoft toch een beetje blijft hangen in de lock-in situatie die ze voor klanten hebben gecreëerd.

Uiteindelijk kwam hij ook met zijn propositie: Hij biedt bedrijven de volledige verzorging van hun IT-infrastructuur voor een prijs van 10 tot 50 euro per werkplek, afhankelijk van de uitgebreidheid van de gewenste functionaliteit. Hoewel hij het woord cloud niet gebruikt, wordt dus in feite de hele IT-behoefte van zo’n bedrijf overgebracht naar de cloud. (Het fenomeen ‘cloud’ behandel ik in diverse andere postings op deze weblog.)

Er waren veel workshops om na de paneldiscussie uit te kiezen.
Ik had me opgegeven voor ‘projectmatig werken’ en de ‘psycholoog over inzet van sociale netwerken voor commercie’. Ik verwachtte bij nader inzien geen diepgaande inzichten vanwege het vluchtige karakter van de voorafgaande beschouwingen. En daarom handelde ik conform de vierde stelling van het panel: Slimmer werken.
Dat deed ik door naar huis te gaan en een boom in de tuin te kappen, die al enige tijd op de klussenlijst stond.

We zitten naar mijn inschatting betreffende het Nieuwe Werken in de hype-fase. Het getwitter van de jonge enthousiaste groep zal nog wel even door gaan, totdat duidelijk wordt welke werkwijzen echt hun plek vinden.
Duidelijk is, dat de cloud doorzet. Je zult geen last meer hebben van IT-professionals waarvan je afhankelijk bent en IT zal uit de kraan komen net als water en gas.