Wednesday, December 17, 2008

LinuxWorld en andere vakbeurzen

Vorig jaar bezocht ik deze beurs voor het eerst, omdat ik nieuwsgierig was naar het fenomeen Linux. (Zie posting van 6 januari 2008). Maar in feite worden hier vier vakbeurzen gecombineerd, namelijk Infosecurity, Storage Expo, Tooling Event en LinuxWorld. En ik heb gemerkt, dat zij in de voornoemde volgorde ook van belang zijn qua vloeroppervlak en aantal exposanten. Linuxworld is dus het kleinst; het is immers een communityprodukt en je hebt geen schare leveranciers die het aanbieden, behalve Red Hat en Novell die de open software voor klanten bundelen in een service offering. Daarentegen zijn er heel veel aanbieders op de Securitymarkt en dat is begrijpelijk gezien de groei van het aantal bedreigingen, het cruciale belang van gegevens en het aantal plaatsen waar bedreigingen kunnen opduiken (de thuiscomputer, de websites, het netwerk en de applicaties op al die niveaus). En ten slotte is ook de Storage Expo zeer groot. Er is een geweldige behoefte aan data-opslag en daarnaast zijn er vele vernieuwende technieken om die opslag te managen en te optimaliseren. Bij de laatste categorie vind je ook veel aanbod op het vlak van de virtualisatie: omgevingen die de grenzen tussen apparaten en verschillende merken laten verdwijnen. Dat leidt tot grotere efficiency voor de gebruiker van het ICT-park en bevordert bovendien de leveranciersonafhankelijkheid.
Al met al geeft het mij een beeld van een markt, die in gestaag tempo verder volwassen wordt.

Maar hoewel ik ooit kwam voor Linux heb ik dit jaar vooral aandacht besteed aan Security.
In 2007 luisterde ik met plezier naar de sessie van Scott McIntyre, Security Officer van KPN en XS4all. Hij stond ook nu op het programma en ik ben er weer heen gegaan. Hij vertelde over de bedreigingen die hij in zijn werk tegenkomt. Als hij aangeeft, waar hackers in de techniek de openingen vinden, ben ik eerlijk gezegd een beetje ‘lost’, maar ik begrijp het wel weer als hij uitlegt, dat ze binnengesmokkelde code op websites hebben gevonden, die bij analyse commentaarregels in het Russisch bleken te bevatten. Criminele bendes zijn rond de klok bezig om het internet af te struinen op zoek naar gegevens en op zoek naar openingen in de business en in de financiele rekeningen van internetgebruikers. Er zijn zelfs ‘marktplaatsen’ waar hackers gekraakte informatie te koop aanbieden. Persoonlijk verlaat ik mij dan maar geheel op de beveiligingssoftware van Symantec en van McAfee, die ik in de privésfeer heb geïnstalleerd op de pc’s.

En gelukkig worden Symantec en McAfee bevestigd als hoogwaardige beveiligers: In de beurscatalogus lees ik over een studie van Gartner naar beveilingssoftware. Gartner gebruikt haar befaamde indeling volgens de assen Ability to execute en Completeness of vision. Hoge scores op beide dimensies brengen je in het kwadrant Leaders. (De andere drie kwadranten zijn Challengers, Visionaries en Nicheplayers).
Voor ‘endpoint protections platforms’ zit de door mij gebruikte beveiligingssoftware van McAfee en Symanctec als hoogste in het kwadrant Leaders.
Voornoemd artikel in de beurscatalogus is van Jozef Schildermans. Hij schrijft, dat het de kunst is om het midden te vinden tussen bangmakerij voor computerbedreigingen enerzijds en een reële risico-inschatting anderzijds. En dat er voor organisaties hulpmiddelen zijn om hun beveiligingsniveau in te schatten. Bijvoorbeeld door af te vinken, hoe je voldoet aan de eisen van ISO 27002. Dat lijkt in ieder geval een objectief vertrekpunt.

Op Storage Expo woonde ik een presentatie bij vanuit Gelre Ziekenhuizen, verteld door Hoofd Automatisering Peter Giskes en technisch projectleider Erwin Joosten. Hun ziekenhuis wordt gezien als koploper op het gebied van virtualisatie. Al in 2002 realiseerden zij dat en in hun groeiende opslagbehoefte kan geheel leveranciersonafhankelijk worden voorzien. Die behoefte groeit sterk vanwege digitalisering van röntgenfotoos en hartfilmpjes. Indrukwekkend vond ik ook, dat zij in hun configuratie een drievoudige terugvalcapaciteit hebben.

In een volgende posting wil ik aandacht besteden aan een aantal interessante leveranciers op deze beurs.