Saturday, August 25, 2007

De 'versnellingskamer' weer meegemaakt!

Ik had het genoegen weer eens deel te nemen aan een versnellingskamer. Het was alweer een tiental jaren geleden, dat ik daarin participeerde, éénmaal gefaciliteerd door Gemini Consulting en éénmaal door Moret Ernst&Young, allebei intussen opgegaan in Cap Gemini. De techniek ontstond in de jaren 70 op universiteiten en werd daarna door consultingfirma’s toegepast in het bedrijfsleven. Intussen is de drempel (kosten van de techniek) zo laag, dat toepassing zich verder uitbreidt.

Wanneer kan de techniek worden toegepast?
Op de site Beleidsimpuls-nl wordt een scala van technieken afgezet tegen de fasen waarin ze toepasbaar zijn. De fasen zijn
1. Probleemanalyse,
2. Ideeëngeneratie,
3. Ordening/ Keuze
4. Realisatie.
De techniek van de Versnellingskamer kan een rol spelen in de tweede en de derde fase. In de sessie die ik zelf meemaakte, ging het om ordening en keuzes voor het jaarplan 2008. Dus eigenlijk alleen fase 3 in bovengenoemde ontwikkeling.

Ik ervaarde weer de positieve werking van deze techniek. Doordat alle deelnemers hun aandachtspunten en hun voorkeuren op een pc invoeren zonder heen en weer gepraat, kan op het centrale scherm snel worden getoond wat het totaalbeeld is. De facilitator kan het proces dus heel strak houden. Overigens is het wel goed, dat deelnemers van de facilitator bij de plenaire bespreking de gelegenheid krijgen om zich sterk te maken voor of tegen een bepaald punt. Want als deelnemers helemaal niks meer mogen zeggen, raak je ze kwijt. Vanuit een oogpunt van teambuilding vind ik het sterk, dat de deelnemers niet alleen vanuit hun primaire taak kijken maar ook geconfronteerd worden met issues en keuzen van andere teamleden.

Ervaringen van VROM wijzen uit, dat deze methode 50% tijdwinst geeft vergeleken met klassieke vergaderingen. Een deelnemer in mijn eigen sessie gaf aan, dat onze sessie van 5 uren meer resultaat had dan een heisessie van 2 dagen gehad zou hebben!
Zelf realiseerde ik mij, dat de samenstelling van de groep belangrijk is als er ‘gestemd’ gaat worden over keuzes. Het is evident dat andere samenstellingen (met andere belangen en voorkeuren) de keuzes beïnvloeden. Ook die factor wordt in de analyse van VROM genoemd.

Conclusie: Als je te maken krijgt met processen, die tijdrovend zijn in het verzamelen van feiten, meningen en ideeën, overweeg dan het gebruik van deze techniek. Wel goed nadenken of deze techniek inderdaad voor de betreffende situatie bruikbaar is!