Wednesday, March 9, 2011

Leveranciersbijeenkomst van het NUP

Op 27 oktober 2010 organiseerde het NUP een leveranciersbijeenkomst in de Eenhoorn te Amersfoort. Al eerder schreef ik over het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma. In postings van 10 december 2009 en 3 mei 2010.

Programmamanager Ineke Schop was dagvoorzitter en gaf de aftrap. Steeds wordt weer duidelijk, dat daadwerkelijke implementatie van NUP de uitdaging is nu bijna alle bouwstenen er liggen. Bijna wanhopig en smekend wordt gekeken naar de leveranciers.
Gesteld wordt, dat de overheid gaat over het WAT en de leveranciers over het HOE. En dat is ook een terechte filosofie. De maakbaarheid van ICT is voor de overheid beperkt; dat is in het verleden met schade en schande vaak gebleken.
BZK ziet zich niet meer in de rol van financier, maar in die van implementator. Dat zullen leveranciers niet leuk vinden; die willen het liefst op kosten van BZK blijven bouwen, terwijl nu leveranciers en lagere overheden zelf initiatieven moeten nemen om tot implementatie van de vele bouwstenen te komen. Het is goed om te stoppen met ontwikkelen en nu echt bouwstenen bij allerlei overheden in te voeren. Dan blijkt pas of het allemaal echt nuttig is en of er voldoende draagvlak is om alle mooie theoretische koppelingen ook te gaan inzetten.

Er loopt een groot scherm met tweets. Ik leverde eerder commentaar op het getwitter tijdens andere seminars. Vandaag had ik moeite om de sprekers te volgen door het lezen van de tweets. Ze leiden mij af. Men zegt dat je hiervoor moet kunnen multitasken, maar ik vind het eerder duiden op oppervlakkigheid en gebrek aan concentratie voor een onderwerp. De tweets waren bijna alle zonder toegevoegde waarde. Een paar tweets vervangen eigenlijk de klassieke laatste sheet van een spreker: 'Vragen?'.
Eén tweet vond ik opvallend: Een bekende figuur reageerde van ergens ver weg en zei, dat hij bijna het gevoel had aanwezig te zijn. Het is me vaker opgevallen, dat de twittergemeenschap via het getwitter een soort samen zijn creëert. Het gaat meer om sfeer dan om inhoud.

Voor mij was de workshop over eHerkenning het meest waardevol en leerzaam. Daar zal ik in een aparte posting over uitweiden. In deze posting vermeld ik een aantal andere onderwerpen.

KING richt zich op het implementeren van NUP-bouwstenen bij gemeenten. Men spreekt over doorstarten, omdat na het stoppen van de EGEM-teams nu weer opnieuw snelheid moet worden gemaakt.
KING wil SSC-vorming (shared service centers) van gemeenten stimuleren. Gemeenten willen betere dienstverlening en geen bouwstenen.... Ze nemen dus afstand van technology push en beginnen bij het verbeteren van de dienstverlening. Het 'Zaakgericht werken' van de laatste jaren wordt genoemd als voorbeeld van een techniek gedreven inzet waarbij verschillende leveranciers verschillende produkten naar binnen hebben gebracht (voor dezelfde bedrijfsfunctie).

Ik was bij de workshop over “Mijnoverheid.nl” en “Overheid geeft antwoord”. Bij “Workshop Overheid geeft antwoord” wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde Antwoordcontentcollectie. Dat is een grote database met allerlei mogelijke antwoorden op vragen. Het vullen en controleren van zo'n Antwoordcontentcollectie vraagt veel inspanning van een gemeente en “Overheid geeft Antwoord” is nutteloos als er geen goed gevulde antwoordcollectie achter zit. Een klassiek Kip en ei- verhaal. Wanhopig zoeken de projectverantwoordelijken naar meer verkeer voor hun bouwstenen. Ze kijken hoopvol naar de leveranciers, maar die wachten op betaalde opdrachten om werk te maken van een en ander. En ik moet zeggen, dat ik als burger wel eens gekeken heb op dergelijke sites, maar dat ze voor mij geen toegevoegde waarde hebben. In onderstaand schema zijn deze bouwstenen de nummers 4 en 5 van de totale lijst van 19 NUP-bouwstenen.
'Mijn overheid' met digid wordt al gebruikt door 50 overheden en 50.000 burgers. Volgens mij hoor ik daar ook bij, omdat ik ooit wel eens heb ingelogd zonder wat interessants aan te treffen. Vooral de Manifestpartijen zullen doorslaggevend zijn. (Dat zijn Belastingdienst, UWV en andere die grote en voor de burger belangrijke informatieverzamelingen beheren.)

'Overheid heeft antwoord' berust dus een antwoordcontentcollectie (vragen en bijbehorende antwoorden). Deze collectie wil de projectmanager graag uitventen naar gemeenten en KCC's (Klant Contact Center, zeg maar callcenter). Een gemeente kan de collectie afnemen inclusief de gegevens van UWV, DUO etc.
Een antwoordcollectie moet goed zijn. Als negatief voorbeeld wordt genoemd, dat een klant zoekt naar Kinderbijslag en geen hit krijgt. Dan denk ik bij mezelf: Waarom niet gewoon via Google? Dat is toch de meest gebruikte zoekmachine voor mensen en als je Kinderbijslag zoekt, zul je ongetwijfeld nuttige links krijgen.

Tenslotte nog het overzicht van de 19 NUP-bouwstenen:
1Webrichtlijnen
2Samenwerkende catalogi
3Antwoord voor Bedrijven
4MijnOverheid.nl
5Overheid heeft Antwoord
E-authenticatie
6DigiD burger
8DigiD bedrijven
7Gemeenschappelijke machtigingsen
werknemersvertegenwoordiging (GMV)
Nummers
9Burger Service Nummer (BSN)
Basisregistraties
10Gemeentelijke Basisregistratie Personen (GBA)
11Registratie Niet Ingezetenen (RNI)
12Nieuw Handelsregister (NHR)
13Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)
14 Topografie
15Kadaster
16Grootschalige Basiskaart Nederland (GBKN)
E-informatieuitwisseling
17Overheidsservicebus (OSB)
18 Terugmeldfaciliteit (TMF)
19 Gemeenschappelijke ontsluiting